[ Pobierz całość w formacie PDF ]
- Wirniki o średnicy pakietu do 300 mm i długości wału wirnika 800 mm należy
napawać elektrycznie w osłonie CO2 przy użyciu drutu W10 EN-440 G3Si1
Ø1,6. Wirniki o wielkoÅ›ciach mechanicznych wiÄ™kszych podlegajÄ… regeneracji
czopów końcowych wału poprzez napawanie ręczne łukiem elektrycznym.
- Po wykonaniu napawania element należy zostawić do wystygnięcia, a następnie
przekazać do obróbki mechanicznej.
- Po zakończeniu obróbki wiórowej wirnik przekazać do przeprowadzenia odbioru
jakościowego.
2. Regeneracja czopów wału poprzez wspawanie nowej końcówki:
- Obciąć końcówkę regenerowanego wału i przygotować do dospawania nowego
elementu.
- Wykonać nową końcówkę na podstawie rysunku wykonawczego.
- Przekazać wirnik z nową końcówką do spawania.
- Połączyć nową końcówkę z regenerowanym wałem metodą warstwowego
spawania (warstwy nakładać kolejno na ostudzonym podłożu). Zostawić do
wystudzenia.
- Wał poddać obróbce wykańczającej zgodnie z wymiarami na rysunku
wykonawczym.
- Po wykonaniu obróbki wirnika przeprowadzić odbiór jakościowy.
II. Regeneracja piast tarcz łożyskowych poprzez moletowanie
Moletowaniu podlegają piasty tarcz łożyskowych, których średnica nie przekracza 80 mm
a luz średnicy piasty jest mniejszy lub równy 0,05 mm.
III. Regeneracja piasty tarczy łożyskowej przez tulejowanie
1. Aby wykonać regenerację piasty tarczy łożyskowej, należy ustalić wymiar tulejki
i materiały z którego będzie wykonana:
- piasty tarcz łożyskowych żeliwnych tuleja żeliwna,
- piasty tarcz łożyskowych aluminiowych tuleja mosiężna lub żeliwna.
2. Roztoczyć piastę tarczy do odpowiedniej średnicy, wykonać tulejkę z naddatkiem
średnicy zewnętrznej i wewnętrznej do 0,1 mm, średnicę zewnętrzną tulei
posmarować klejem do metalu, wcisnąć w roztoczoną piastę. Grubość ścianki
wstawionej tulei żeliwnej nie powinna być mniejsza niż 2,5 mm, tuleja mosiężna może
mieć minimalną grubość 1 mm.
3. Piastę regenerowanej tarczy łożyskowej wytaczać do średnicy nominalnej
wg tolerancji K6 dla średnic mniejszych od 80 mm i JS6 dla średnic 80 mm
i większych (PN-EN 20286-2).
4. Po zregenerowaniu tarczy przeprowadzić jej odbiór jakościowy.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
44
IV. Regeneracja łap i użebrowania korpusu
1. Do regeneracji łap lub ożebrowania korpusu należy stosować materiał macierzysty.
2. Przed przystąpieniem do spawania elementów należy zeszlifować krawędzie
elementów w taki sposób, aby możliwe było swobodne nałożenie spoiny.
3. Spoinę nakładać w sposób ciągły łukiem elektrycznym używając elektrod E%7łM.
Spoiny powinny być wykonane zgodnie z wymogami spawalnictwa.
4. Wystudzoną spoinę oszlifować w celu wyrównania i wygładzenia dobrze spawanej
powierzchni.
Przy wykonywaniu opisanych prac obowiązują ogólne zasady przestrzegania przepisów
bhp.
Wyzwajanie i regeneracja pakietów
Operacje związane z przygotowaniem stojanów silników komutatorowych:
I. Przygotowanie stojanów do wypalania
1. Obcinanie czół stojanów:
Przed wypaleniem wirnika należy obciąć czoła uzwojeń od strony łączeń. Należy przy tym
zwracać uwagę, aby nie uszkodzić blach i klamer spinających pakiet. Gdy
zastosowanie przyrządu mechanicznego jest utrudnione i może powodować
uszkodzenie blach pakietów, należy obciąć czoła przecinakiem ręcznym.
2. Obcięte czoła uzwojenia przeznaczyć na złom.
II. Przygotowanie wirników silników komutatorowych do wypalenia
1. W celu przygotowania pakietu wirnika komutatorowego do wypalenia należy obciąć
czoło wirnika i wyprowadzenia uzwojenia połączone z komutatorem na obcinarce
czół uzwojeń. W wypadku braku danych nawojowych połączenia uzwojenia z
komutatorem należy odlutować i podnieść tak, aby określić skos
i poskok komutatorowy uzwojenia. Dane te należy zapisać. Uzwojenie należy
odlutować przy pomocy palnika gazowego, spalony bandaż usunąć.
2. W wirnikach wyprowadzenia uzwojeń należy odłączyć od komutatora.
- Komutator ściągnąć. Przekazać do regeneracji lub na złom w zależności od
kwalifikacji przeprowadzonej w czasie diagnozy.
- W wypadku zakwalifikowania wału wirnika do naprawy należy sporządzić jego
rysunek i przekazać do:
- napawania w wypadku regeneracji,
- do obróbki mechanicznej w wypadku wykonania nowej końcówki lub całego
wału.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
45
III. Wypalanie uzwojeń
Wypalanie można przeprowadzić po ewentualnej wymianie wału lub jego regeneracji.
W celu wypalenia uzwojeń stojanów lub wirników należy je umieścić w piecu (np. w piecu
SEL12) i wypalać przez 4 godziny w temp. 250Ë%C faza odgazowania a nastÄ™pnie 12
godz. w temperaturze 330Ë%C.
IV. Wyzwajanie
Uzwojenia wyjmować przy pomocy narzędzi ślusarskich. Wypalone i odzyskane
uzwojenie przeznaczyć na złom.
V. Regeneracja pakietów
1. Wypalone i wyzwojone obiekty należy wydmuchać sprężonym powietrzem
i oczyścić szczotką drucianą na stanowisku wyposażonym w wyciąg.
2. Oczyszczone obiekty należy przekazać na stanowisko regeneracji.
Regeneracji podlegajÄ…:
- podgięcia blach, zwłaszcza krańcowych,
- zdeformowane żłobki na skutek przesunięcia blach,
- wtopiona miedz na skutek zwarcia w żłobku,
- zatarcia wirnika,
- zabezpieczenia pakietu przed rozsypaniem (jeśli jest uszkodzone mocowanie).
Regenerację należy przeprowadzić ręcznie za pomocą podstawowych narzędzi
ślusarskich.
Zregenerowany obiekt należy powtórnie wydmuchać sprężonym powietrzem.
Przy regeneracji szczególną uwagę zwrócić na pełną drożność żłobków. Powierzchnia
wewnątrz żłobków musi być wolna od ostrych krawędzi, zadziorów, wypaleń itp.
mogących uszkodzić izolację żłobkową.
- Obiekt przygotowany do zwojenia należy przekazać do uzwojenia.
Przy wykonywaniu opisanych prac obowiązują ogólne zasady przestrzegania przepisów
bhp.
Zwojenie silników
Operacje związane ze zwojeniem silników remontowanych należy przeprowadzać zgodnie
z kartÄ… uzwojenia .
Fragment karty uzwojenia [2] przedstawiony jest na stronie 46.
I. Nawijanie cewek silników (wsypywanych)
- Nawijanie cewek należy wykonać zgodnie z kartą uzwojenia załączoną
do remontowanego obiektu (stojana lub wirnika).
- Dobrać szablon i zamontować na nawijarce.
- Pobrać drut o przekroju i izolacji zgodnie z kartą uzwojenia .
- Nawijać cewki zgodnie z kartą uzwojenia . Przy nawijaniu cewek zwrócić uwagę na
jakość izolacji drutu oraz aby w czasie nawijania nie uległa uszkodzeniu.
- Zdemontować szablon z cewkami z nawijarki a następnie zdjąć cewki. Cewki
przekazać do uzwojenia.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
46
Karta uzwojenia [2]:
OPIS UZWOJEC
STOJAN WIRNIK
Liczba żłobków / # biegunów Liczba żłobków / # liczba działek
Rodzaj uzwojenia Rodzaj uzwojenia
Liczba drutów w żłobku / # na
Liczba drutów w żłobku
biegun
Liczba drutów równoległych Liczba gałęzi / # boków
Liczba gałęzi / # łączenie
Liczba drutów równoległych
biegunów
Zrednica drutu gołego Wymiary drutu gołego
Rodzaj izolacji drutu Rodzaj izolacji drutu
Ciężar uzwojenia Ciężar uzwojenia
Poskok Poskok przedni / tylny
Wysięg czół Poskok komutatorowy
Zrednica czół Skos
Zrednica wewnętrzna
Wysięg czół P / T
pakietu
Długość pakietu
Zrednica zewnętrzna wirnika
Liczba wyprowadzeń
Długość wirnika
Czujniki Długość komutatora
Długość wyprowadzeń
Odległość komutatora
Uzwojenia dodatkowe:
*
Początki i końce z warstwy
*
Góra krępowana w
# dotyczy tylko silników prądu stałego *dotyczy tylko silników pierścieniowych
II. Wykonanie uzwojeń stojanów i wirników drutem profilowym
- Nawijanie czółenek cewek uzwojeń należy wykonać zgodnie z kartą uzwojenia
dla zwojonego obiektu.
- Ustawić szablon na odpowiednią rozpiętość.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]