[ Pobierz całość w formacie PDF ]
to dokladnie!
12. Mistrz Zen Dong Sahn napisal kiedy¶: Nie szukaj zaszczytnych tytulów, nie zycz
sobie posiadania wielu rzeczy, ani tez nie pro¶ o dobrobyt. Gdziekolwiek sie znajdziesz,
po prostu zyj w zgodzie ze swoj± karm±, tu i teraz, w tym zyciu. Je¶li twoje ubranie
zniszczy sie, lataj je wci±z na nowo. Je¶li nie masz jedzenia, nie troszcz sie zbytnio o to,
by go szukac. Gdy ciepla energia pod twoj± brod± zrobi sie zimna, stojesz sie nagle
zwlokami. To, co zostaje po ¶mierci, jest tylko pustym imieniem. Bo ile w koncu czasu
bedzie zylo to przemijaj±ce cialo? Pocóz pracowac ciezko, tylko po to, aby zdobywac
bezuzyteczne rzeczy . To tylko zaciemni twój umysl i sprawi ze zapomnisz o praktyce.
13. Po przebudzeniu wlasnego umyslu, nalezy zawsze zachowywac jego czysto¶c i cisze.
Utrzymuj ten umysl, nie pozwalaj±c, by zostal splamiony doczesnymi sprawami.
Wówczas wydarzy sie mnóstwo dobrych rzeczy. Szczerze wierz w to. Gdy bedziesz
musial umrzec, nie bedzie juz wiecej cierpienia i choroby. Mozesz odej¶c wolny w
Nirwane lub gdziekolwiek zechcesz ( znaczy to, ze panujesz nad swym zyciem jako
wolny czlowiek w tym ¶wiecie).
14. Budda Siakjamuni powiedzial, ze je¶li ktokolwiek - mezczyzna lub kobieta, stary czy
mlody - daje wiare tym slowom i praktykuje, kazdy z nich stanie sie Budd±. Dlaczego
Budda Siakjamuni mialby nas oszukac?
15. Pi±ty Patriarcha, Mistrz Zen Hung Jen, powiedzial: Ý Poprzez badanie i obserwacje
umyslu, kazdy zostanie naturalnie o¶wiecony.Ý I dalej obiecal nam: Ý Je¶li nie dajesz
wiary temu co mówie, w przyszlych zywotach bedziesz pozerany przez tygrysy wci±z na
nowo. Z drugiej jednak strony, je¶li to ja ciebie oszukalem, wpadne do piekielnych
lochów, które nie maj± wyj¶cia.Ý Skoro Patriarchowie powiedzieli te slowa, czyz nie
powinni¶my wzi±c ich sobie do serca?
16. Je¶li podejmiesz sie tej praktyki, nie wzburzaj swego umyslu, niech bedzie niczym
góra. Pozwól, by twój umysl byl jak czysta i pusta przestrzen i nadal rozwazaj
o¶wiecaj±c± Dharme, jak ksiezyc, który odbija slonce. To, czy inni uwazaj± , ze masz
racje czy tez nie, nie jest twoj± trosk±. Nie os±dzaj, ani nie krytykuj innych. Po prostu
b±dL spokojny i dzialaj nie namy¶laj±c sie wiele, tak jak robi to prostak czy glupiec, lub
jak kto¶, kto nagle utracil mowe i sluch. SpedL swoje zycie jak gdyby¶ nie mógl uslyszec
niczego lub jak male dziecko. Wtedy, predzej czy póLniej, iluzje znikn±.
17. Dla tego, kto chce osi±gn±c stan Buddy, próbowanie zrozumienia i kierowania
doczesnym zyciem jest zupelnie bezuzyteczne. To tak, jakby kto¶ chcial przyrz±dzic
posilek z krowiego lajna lub wyci±c jaspis z blota. Jest to calkowicie bezuzyteczne do
osi±gniecia stanu Buddy. Nie ma zadnego powodu, by zajmowac sie doczesnymi
sprawami.
18. Postrzegaj swoj± wlasn± ¶mierc w ¶mierci innych. Nie pokladaj wiary w to cialo.
Raczej przypominaj sobie wci±z na nowo, by nie stracic ani chwili, by prze budzic swój
umysl.
19. Zapytuj siebie raz za razem: Ý Jak wygl±da ten umysl? Ý. O kazdej porze wci±z pytaj
siebie: Ý Jak wygl±da ten umysl? Ý.Rozwazaj to pytanie tak intensywnie jak umieraj±cy z
glodu czlowiek, który my¶li tylko o dobrym jedzeniu. Nigdy nie rezygnuj z pytania
siebie.
20. Budda powiedzial, ze cokolwiek ma forme jest zludzeniem. Powiedzial równiez, ze
cokolwiek co robi zwykly czlowiek podlega zyciu i ¶mierci. Istnieje dla nas tylko jedna
droga, zeby stac sie prawdziw± osob±, a jest ni± przebudzenie wlasnego umyslu.
21. Jest powiedziane: Ý Nie pij alkoholu Ý, albowiem oszolomi to i otepi twój umysl, jak
równiez: Ý Nie klam Ý, gdyz to tylko wzmaga zludne stany umyslu. Dalej jest
powiedziane: Ý Nie kradnij Ý, gdyz przez to twój umysl stanie sie zazdrosny i pelen
poz±dan. Powiniene¶ przestrzegac tych i wszystkich innych wskazan. Lamanie wskazan
moze byc bardzo szkodliwe dla twej praktyki i zycia. Nie powiniene¶ chwytac sie lub
sklaniac ku lamaniu jakiegokolwiek z nich.
22. Mistrz Chinul wspomnial kiedy¶, ze pragnienia pieniedzy i seksu s± jak przewrotne,
jadowite weze. Obserwuj swoje cialo i umysl uwaznie, kiedy takie pragnienia pojawiaj±
sie i postrzegaj je takimi jakimi s±. Oddal sie od nich tak bardzo, jak to tylko mozliwe. Te
[ Pobierz całość w formacie PDF ]